Nawigacja

Dla mediów

VI Międzynarodowe Targi Wyposażenia, Technologii i Usług dla Handlu RetailShow już za nami. Ponad 150 wystawców z Polski i zagranicy przez dwa dni prezentowało najnowocześniejsze rozwiązania dla sklepów. Mocno wyróżniały się innowacyjne rozwiązania technologiczne, a wzrok przyciągała bogata oferta oświetlenia. Z kolei dostawcy wyposażenia, tj. kas, wag, mebli, wózków sklepowych czy dedykowanych placówkom handlowym materiałów wykończeniowych zjednywali klientów designem, kolorystyką i funkcjonalnościami. Spośród ponad 4 tysięcy odwiedzających wielu uczestniczyło w konferencji Retail Congress oraz bezpłatnych warsztatach Retail Innovations Theatre.

Szósta edycja Targów RetailShow dobiegła końca. Jej sukces można mierzyć zarówno liczbą i zadowoleniem branżowych odwiedzających, jak i opiniami wystawców, których stoiska były licznie odwiedzane przez osoby zarządzające sieciami handlowymi, najemców centrów handlowych oraz osoby prowadzące niezależne placówki handlowe. O rozwoju targów świadczą chociażby większe i ładniejsze stoiska, rosnąca z roku na rok liczba wystawców, jak też coraz większa powierzchnia, na której odbywają się targi.

Najciekawsze miejsca na targach
Modelowy Sklep jak co roku cieszył się dużym zainteresowaniem odwiedzających, którzy mieli okazję przyjrzeć się jego nowoczesnej aranżacji i w praktyce ocenić prezentowane tam produkty. Wartością była jednak przede wszystkim możliwość rozmowy z projektantami i przedstawicielami firm, które wyposażyły sklep.

Oryginalną aranżacją przyciągał uwagę Meeting Point firmy ARS Retail + Shopfitting, Partnera Strategicznego targów. Korporacyjna pomarańczowa barwa doskonale komponowała się z naturalnymi akcentami, takimi jak ozdobne dynie, sadzonki ziół czy rustykalne skrzynki tworzące ściany, co nieprzypadkowo świetnie współgrało z porą roku. Adam Sypniewski, Business Development Manager, powiedział, że celem obecności firmy na targach jest zaprezentowanie się partnerom i dostawcom oraz podkreślenie, że firma jest otwarta na trendy i rozwija się. – Chodzi nam o to, by pokazać naszą nowoczesność i kreatywność – dodał.

Biznes na targach
Z kolei przedstawiciele firm oferujących produkty i rozwiązania dla branży retail z zadowoleniem i zaangażowaniem przyjmowali klientów odwiedzających stoiska. Piotr Dobruszek z firmy CAS Polska, która zaprezentowała szeroką ofertę urządzeń do ważenia, krojenia oraz pakowania towarów ocenił, że RetailShow stają się coraz bardziej rozpoznawalne w branży, zarówno wśród dostawców, jak i klientów. Podkreślił, że przychodzą tu zarówno międzynarodowi, jak i lokalni klienci. – Już pierwszego dnia gościliśmy wielu przedstawicieli największych sieci. Na te targi przychodzą nasi docelowi klienci, na których nam najbardziej zależy, dlatego też ofertę precyzyjnie dostosowujemy do nich – podsumował Piotr Dobruszek.

Siłę polskiej myśli technologicznej prezentowały firmy z zakresu nowych technologii, których rozwiązania umożliwiają zwiększenie satysfakcji klientów i wartości koszyka zakupowego, usprawnienie procesów logistycznych czy magazynowych. Dr inż. Karolina Kozłowska, prezes zarządu SMART Technology Group, stwierdziła, że prezentowane rozwiązania przynoszą oszczędności, usprawniają procesy oraz poprawiają obsługę klienta i wpływają na jego satysfakcję. – Tu na targach wykonujemy pracę edukacyjną i uświadamiamy klientom jakie korzyści dla branży retail niosą ze sobą takie technologie jak np. RFID – dodała.

Wiedza od ekspertów na konferencji Retail Congress
Pierwszego dnia targów odbyła się konferencja Retail Congress, która cieszyła się dużym zainteresowaniem przedstawicieli zarządów największych i najważniejszych sieci handlowych. Wzięło w niej udział ponad 160 osób.

Pierwszą sesję pt. „Klient” rozpoczął Mariusz Pyc, Client Service Director z firmy badawczej Open Research, który podzielił się wynikami obserwacji dzisiejszego klienta. – Żeby prowadzić skuteczną sprzedaż trzeba rozumieć klienta, podążać za nim i przede wszystkim odpowiadać na jego oczekiwania. Analiza zachowań i obserwacja przyzwyczajeń pozwalają nam skuteczniej docierać do niego, a tym samym uzyskiwać efektywniejszą sprzedaż – mówił. Podczas prelekcji przytoczył także dane, które mogą posłużyć jako punkt wyjścia przy prowadzeniu komunikacji marketingowej.

Z kolei podczas drugiej części konferencji pt. „Koncept” projektanci i architekci omówili zasady oraz znaczenie dobrego konceptu, a także najnowsze trendy w handlu detalicznym oraz komunikacji marketingowej. Eksperci z ARS Retail + Shopfitting przybliżyli kodeks dobrych praktyk dla firm shopfitterskich, czyli projektujących i budujących wnętrza sklepów i centrów handlowych. Z kolei kreatorki targowego Modelowego Sklepu, Ewa Gawroniak-Olejniczak z EGO-STUDIO Shop design i Ewa Dominiak z Black Hog Design Studio opowiedziały o procesie remodelingu.

Retail Congress zamknęła sesja pt. „Innowacje” poświęcona nowościom produktowym usprawniającym procesy w branży handlowej i przyczyniającym się do znacznych oszczędności. Przedstawiciele firm omówili m.in. rozwiązania mobilne dla handlu, chmurę informacyjną czy systemowe zarządzanie reklamą wizualną.    

Warsztaty w Retail Innovations Theatre
Dr Marek Borowiński, ekspert Visual Merchandisingu oraz psychologii koloru, w panelu zatytułowanym „Wolę sklepy, które sprzedają, a nie te, które są ładne”, rozwinął tematykę zachowań klienta. Atmosfera sklepu jest w 80% odbierana za pomocą wzroku i często wystarczą proste rozwiązania, by klient pozostawił pieniądze tam, gdzie przestrzeń jest ładna i dobrze oświetlona. Dodał także, że sklep można zmienić za pomocą prostych komunikatów i pomysłowości.

Drugiego dnia warsztatów w Retail Innovations Theatre Antoni Mączyński z firmy Human Traffic przedstawił analizę sklepów Apple, które generują najwyższe przychody z metra kwadratowego powierzchni. Specjaliści przeanalizowali te sklepy i wskazali zasady, które warto zastosować przy projektowaniu, aby zapewnić klientowi najlepszy możliwy kontakt z produktem. Wśród elementów, które wpływają na skuteczność sprzedaży w miejscu zakupu wymienił m.in. prostotę, tj. dążenie do maksymalnych uproszczeń zarówno w aranżacji sklepu, jak i prezentacji produktu czy design, który mówi o tym nie jak miejsce ma wyglądać, ale jak ma działać. Podkreślił także znaczenie personelu, który powinien być jak najlepszy, zaangażowany i zmotywowany, jednak nie tylko poziomem sprzedaży.

Laury dla najlepszych
Jury w branżowych konkursach „Innowacje Handlu 2015” oraz „Best Shop Concept 2015” wyłoniło najlepsze produkty, a także sklepy, które odznaczają się pomysłem, designem, zastosowanymi technologiami oraz walorami użytkowymi.

W pierwszym konkursie w kategorii „Drukarki, skanery, kolektory, POS” firma NOVITUS - Centrum Technologii Sprzedaży, COMP otrzymała nagrodę za produkt POS NOVITUS NOIR. Z kolei Canon Polska został nagrodzony za ploter Océ Arizona 6100 oraz Océ ColorWave 700 w kategorii „Drukarki, skanery, kolektory, POS”. Firma Syriusz została nagrodzona za i-mag - elektroniczny system etykietowania regałów sklepowych w kategorii „Systemy marketingowe, POS i Digital Signage”. W tej samej kategorii został także nagrodzony produkt „UPSELLO - większy koszyk zakupów firm” firm SQM Digital Signage & MK Professional Consulting Polska. Natomiast w kategorii „Kasy fiskalne i wagi” nagroda powędrowała do firmy CAS Polska za systemową wagę etykietującą CAS CL5500 D. W kategorii „Urządzenia gastronomiczne” uznanie Jury zyskał produkt Touch&EAT firmy LORIEN GROUP, a także piekarniczy piec sklepowy Gala 35 firmy Pro Ascobloc. W kategorii „Projekty i wyposażenie wnętrz sklepowych” zostały nagrodzone panele winylowe LVT Amtico Signature firmy Carpet Studio oraz modułowy system BakeOff 2.0 firmy Wanzl. Ta sama firma otrzymała także tytuł Innowacja Handlu 2015 w kategorii „Usługi” za CLEANpart. Natomiast bramki antykradzieżowe SMART RFID firmy SMART Technology Group zyskały uznanie w kategorii „Ochrona i systemy zabezpieczeń”, a czytnik Master 01 i anteny SMART RFID w kategorii „Logistyka i magazyn”.

W konkursie „Best Shop Concept 2015” w kategorii „Supermarket” nagrodzono sklep Intermarche znajdujący się przy ulicy Umultowskiej w Poznaniu, a Carrefour Express z Placu Bankowego w Warszawie w kategorii „Convenience”. Z kolei w kategorii „Remodeling” nagrodę dostał sklep Komfort z Galerii Echo w Kielcach. Sklep Birreria Artigianale by Heritage zlokalizowany przy ulicy Tamka w Warszawie wygrał w kategorii „Sklep specjalistyczny”, a wyróżnienie otrzymał sklep Play z CH Arkadia w Warszawie. Tytuł Best Shop Concept 2015 w kategorii „Sklep odzieżowy” powędrował do Resler Junior przy ulicy Stary Rynek 22 w Chojnicach.

Kolejna edycja targów odbędzie się 16 i 17 listopada 2016 roku w Warszawskim Centrum EXPO XXI.

Do pobrania:

  1. Informacja prasowa
  2. Logotyp targów

Kontakt dla mediów:

Agnieszka Kuźma-Filipek, Lawenda Public Relations
tel: +48 601 991 089
agnieszka@lawendapr.com

Wojciech Smoktunowicz
tel: +48 22 865 0442
wsmoktunowicz@ecppolska.pl

www.facebook.com