Nawigacja

Modelowy sklep

Rozmowa z projektantką Modelowego Sklepu, architekt wnętrz, Ewą Gawroniak-Olejniczak, ego-studio shop design

wizualizacje Modelowego Sklepu

1. Jakie są najnowsze trendy w projektowaniu wnętrz sklepowych, co ciekawego pojawiło się na przestrzeni bieżącego roku?

Analiza potrzeb Klienta.
Sektor branży spożywczej z roku na rok rozwija się bardzo dynamicznie. Zmiany zachodzą nie tylko w jakości oferowanych produktów i usług, ale także w starannym kreowaniu wizerunku własnej Marki. Zwracamy coraz większą uwagę na potrzeby klienta lokalnego, aby precyzyjnie dostosować do niego swoją ofertę.
Na tle silnej konkurencji dużych sieci, rośnie świadomość Inwestorów, że aby przyciągnąć do siebie klienta trzeba się wyróżniać. Co najważniejsze, zmiany te dotyczą już tylko w dużych aglomeracji, ale także w mniejszych miast.
Uważnie obserwujemy inne rynki europejskie w poszukiwaniu ciekawych inspiracji. Dzięki dużej otwartości na nowe pomysły wielu inwestorów z powodzeniem implementuje nowe rozwiązania na swoim lokalnym rynku. W ten sposób osiągają przewagę nad konkurencją, a ryzyko najczęściej się opłaca.

Komplementarne rozwiązania projektowe.
Właściciele sklepów coraz częściej sięgają po fachowe doradztwo i wsparcie merytoryczne podczas projektowana sklepu. Doświadczony projektant spojrzy na inwestycję oczami potencjalnego klienta, przeprowadzi audyt miejsca, wskaże optymalne rozwiązania. Projekt sklepu to synergia wielu elementów od siebie zależnych, a trafne połączenie ich w spójną całość staje się kluczem do sukcesu. Jednym z tych elementów jest identyfikacja wizualna, która jest nierozłączna częścią projektu. Daje możliwość komunikacji z klientem na wielu płaszczyznach. To ona „wychodzi” poza mury sklepu i dociera do świadomości Klienta jako pierwsza.
Z mojego doświadczenia najpierw dobrze przemyślany projekt, potem jego konsekwentna realizacja  jest kluczem do sukcesu.

Szeroko pojęta innowacyjność. 
Obserwuję coraz większą otwartość Inwestorów na innowacyjne produkty i usługi. Wszystkie  rozwiązania, które pozwalają zaoszczędzić czas pracy personelu oraz ułatwić zakupy, są dziś tym czego szukają Inwestorzy. Powszechne staje się stosowanie kas samoobsługowych w celu przyspieszenia procesu zakończenia zakupów. Klienci też coraz częściej korzystają z urządzeń samoobsługowych taki jak krajalnice, automaty do soków, lottomaty...
Zmienia się także oferta produktowa. Moda na gotowanie w domu, rosnąca grupa zwolenników diety wegetariańskiej, a nawet pośpiech w życiu codziennym, wymuszają zmiany zarówno w asortymencie jak i sposobie jego implementowania w sklepie.
Bardzo dynamicznie poszerza się oferta działów zdrowej żywności, kuchni świata, produktów wege i bio. W strefie działu tradycji piece konwekcyjne zastąpiły tradycyjne rożna i pozwoliły poszerzyć ofertę produktów na wynos. Modyfikuje się także strefa food to go. Powstają osobne stoiska gdzie jedzenie przygotowywane jest na miejscu a to już zaledwie mały krok do otwierania punktów gastronomicznych w obszarze marketów. Stoiska piekarnicze zamieniają się w profesjonalne piekarnie gdzie przygotowywane jest pieczywo na bieżąco wg tradycyjnych receptur.

2. Czym w szczególności tegoroczny sklep będzie przyciągał uwagę odwiedzających?

Dzięki dynamicznemu rozwojowi firm z branży wyposażenia sklepów śmiało podążamy za światowymi trendami. Jako projektanci mamy do dyspozycji wiele ciekawych systemów mebli dostosowanych do specyfiki poszczególnych grupy asortymentowych i możemy pozwolić sobie na swobodne kształtowanie przestrzeni sklepu. Gdy do tego dodamy eleganckie wzornictwo mebli chłodniczych oraz profesjonalne oświetlenie, otrzymamy sklep szyty na miarę oczekiwań dzisiejszego odbiorcy. Kompleksowe zestawienie wszystkich tych elementów pokażemy w tegorocznym sklepie dzięki współpracy z wystawcami.

Tematem przewodnim dla sklepu zachęcenie Inwestorów do szukania różnorodności i swobody w aranżacji przestrzeni sklepowej.
Chciałabym przekazać Inwestorom, że warto odejść od utartych schematów i otworzyć się na nowe rozwiązania. Chcemy pokazać, że sklepy nie muszą być jednakowe i monotonne. Klient nie powinien się znudzić podczas zakupów. Powinniśmy zaintrygować i zaskoczyć wnętrzem, sposobem ekspozycji, ofertą produktów. Pozytywne doświadczenie zakupowe ma skłonić go do przyjścia ponownie do sklepu.
W tym roku stawiamy na różnorodność w obrębie jednego wnętrza. Chcemy pokazać jak wnętrze można dzielić na mniejsze strefy za pomocą koloru, materiałów wykończeniowych, ustawienia  mebli. Zaproponujemy zastosowanie alternatywnych materiałów i produktów do tej pory niekojarzonych ze sklepami spożywczymi. Spróbujemy przekonać Inwestorów, że inwestycja w Wizerunek sklepu jest tym czego oczekują ich klienci.

3. Co z Pani doświadczenia najbardziej interesuje osoby, które odwiedzają sklep modelowy na Targach RetailShow? O co pytają?

Najczęstszym pytaniem moich klientów jest gdzie mogą zobaczyć rozwiązania dedykowane dla sektora spożywczego, o których rozmawiamy.  Zamiast odwiedzać sklepy w całej Polsce i poza nią można przyjechać do Warszawy. Sklep modelowy jest odpowiedzią na to pytanie - to tu w warunkach zbliżonych do naturalnych firmy pokazują rekomendowane przez siebie produkty i usługi. W jednym miejscu możemy sprawdzić i porównać większość ofert z naszego rynku. Możemy także wymienić się doświadczeniami z innymi inwestorami.  Dodatkowo istotną specyfiką klientów tego sektora jest ekonomia rozwiązań. Oferowane produkty muszą być dopasowane do różnych grup odbiorców, zarówno do sklepów delikatesowych jak i dyskontów. Z taką oferta mogą Państwo zapoznać się na poszczególnych stoiskach firm. Sklep modelowy w połączeniu z wykładami w Teatrze Innowacji stanowi solidne podstawy inspiracji do rozpoczęcia pracy nad własnym nowym projektem.

4. Na ile Targi to dobre miejsce, by prezentować trendy w projektowaniu i aranżacji sklepów?

Targi RetailShow to przede wszystkim targi branży spożywczej i gastronomicznej.
Kiedy pięć lat temu zaczynaliśmy współpracę z Targami  RetailShow i opowiadałam o projektowaniu sklepów spożywczych, wywoływało to uśmiech na twarzach wielu Inwestorów.
Wtedy dominowało przekonanie, że dobry towar sprzeda się sam. Wiele się od tamtego czasu zmieniło. Dziś świadomość inwestora i chęć wyróżnienia się jest już bardzo widoczna. Ostatni rok w naszej pracowni zdominowały projekty sklepów spożywczych dla indywidualnych inwestorów. Zastanawiające jest to, że większość tych projektów to sklepy należące już do sieci, a jednak takie chcą stworzyć ofertę dostosowaną do oczekiwań swojego Klienta i wprowadzić zmiany w standardowym schemacie sklepu.

5. Czy sklep modelowy odwiedzają także projektanci, którzy czerpią z niego inspiracje w swojej pracy?  

W końcu nadszedł czas kiedy projektant zastał zauważony przez Inwestorów sektora spożywczego i gastronomicznego. Jednak to bardzo specyficzna branża wymagająca wiedzy merytorycznej popartej doświadczeniem. Dodatkowo bardzo dynamiczne się rozwija i odpowiada szybko na potrzeby Klienta kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami.
Każda okazja do zaobserwowania nadchodzących zmian oraz wymiana doświadczeń jest kluczowa, więc na tych targach z pewnością nie zabraknie projektantów wnętrz.
Sklep modelowy to miejsce skierowane przede wszystkim dla przyszłych inwestorów. Natomiast targi Retail Show i konferencja to baza wiedzy i inspiracji również dla projektantów.
To co chcemy przekazać w sklepie modelowym niezależnie od produktów i usług to nasze przemyślenia na podstawie obserwacji zmian zachodzących  u nas w Polsce.
Każdego roku sklep ma  swój temat przewodni, który rozwijamy podczas wykładu na Konferencji.
Dwa lata temu podkreślaliśmy jak ważna jest identyfikacja wizualna w sklepie jako element komunikacji z Klientem, a na naszym rynku zupełnie niedoceniana.
W zeszłym roku zachęcaliśmy do stosowania bieli i połączeniu z mocnym akcentem koloru, bo zaobserwowaliśmy że większość powstających sklepów wykorzystywała powszechnie grafit i czerń nie zawsze z korzyścią dla sklepu.
W tym roku chcemy rekomendować zerwanie z powielaniem schematów i szukanie wyróżników w organizacji przestrzeni sklepu, aby podkreślić atrakcyjności miejsca. Chcemy spojrzeć na sklep oczami Klienta i pokazać co dla niego jest ważne.

Zapraszam do kontaktu ze mną i moim zespołem projektowym podczas targów.
Znajdziecie nas Państwo na stoisku B17.
Z przyjemnością wymienimy się z Państwem doświadczeniami,
porozmawiamy o nowych rozwiązaniach, opowiemy o naszej pracy i projektach.

architekt wnętrz
Ewa Gawroniak-Olejniczak
ego-studio shop design

603 994 -025
ewa@ego-studio.pl

www.ego-studio.pl

Ponizej wstępne wizualizacje The Perfect Store 2017.

Sklep zaprojektowała Ewa Gawroniak-Olejniczak z firmy Ego-Studio